lördag 7 juli 2007

I ljuset skingras mörkret

Varje vecka träffar jag vänner från kyrkan för att mötas, prata, äta någonting gott tilllsammans och umgås helt enkelt. Kvällen har också inslag av diskussion om det som predikats söndagen innan mötet. Idag startade en ganska nyfrälst kille frågor om djävulen. Jag är ganska kluven till att ge svar på dessa frågor, då jag kan uppleva frågorna svåra att besvara. Jag tror samtidigt att man inte ska fokusera för mycket på honom utan istället fokusera på ljuset vi har i Jesus. I Jesu namn får vi ju mörkret att fly, så varför talar så många om djävulen och ge honom det utrymmet han inte förtjänar. Genom Jesus har vi fått makten att få djävulen att fly, så det borde inte var en tvekan om vem vi ska tala till. Sen kan jag själv tycka att det är jobbigt att tänka på "den onde", då jag ofta har någon sorts bild av ett monter i huvudet, fast egentligen kan han ju vara förklädd till "ljusets apostel", som sagt, jag är kluven...
Hur ser han ut för dig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Djävulen. Han finns, ja. Men, precis som du säger så behöver vi inte ta någon större notis om honom. Vi VET att han finns, men varför uppmuntra honom. Det är bättre att med Guds ord som vapen sätta honom på plats, och platsen är under våra fötter.
Där kan han vara.
Den som är ganska ny i sin tro har nog ganska så stor respekt för honom och pratar mycket om honom, men man lär sig snart hans små konster. Inget att bli så orolig för. Så tycker jag. Härlig sida du har här Lea Kram f Maria