söndag 1 juli 2007

Tro eller handling

Igår kom jag över denna artikel och innehållet i den har hängt kvar i mitt huvud hela dagen idag. Jag inser att det är mycket att greppa, men den har ändå påverkat mig starkt. Om vi utgår från att innehållet i den är sann, så innebär det att tron inte räcker tillräckligt för att spendera livet i evigheten framöver. I Bibeln poängteras det ofta att tron på Jesus är bra nog, men handlingarna är lika viktiga. Jag känner att jag inte riktigt greppar det. Genom Jesus är vi friköpta, men om jag inte lever enligt Guds vilja så kommer jag ändå inte till himlen? Samtidigt har min pastor sista tiden sagt att handlingar är religion. Hmm, hur ska jag klura ut detta?

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Jag vill kommentera om "frälsning".

[Att skilja åt,]Hur man ska leva för att möjliggöra så att Skaparen i Hans nåd förser med Sin förlåtelse står det om i den judiska Bibeln och undervisades också av första århundradets Ribi [liknande Rabbin] Yehoshua [1] -Messias - från Nasaret. Hans namn förvrängdes sedan till Jesus.

Ribi Yehoshua – Messias - levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den Perfekte Skaparen ge Sin förlåtelse till dem som upphör med sin överträdelse/sina överträdelser av direktiven i ”Moseböckerna” och istället börjar göra sitt bästa att praktisera direktiven i Moseböckerna icke-selektivt till det bästa av sin förmåga. [Detta är vad Skaparen kräver i ”Hesekiel” kapitel 18, 5:e ”Mosebok” 6:4-9, osv]

Att leva på det ovan beskrivna sättet ända tills man dör implicerar att den perfekte Skaparen kommer att fortsätta att ge Sin förlåtelse under hela ens liv, vilket kommer att innebära en fortsatt relation med Honom, vilket leder till himmelriket. Emedan att inte leva på det ovan beskrivna sättet, inte leder till himmelriket enligt ”Hesekiel” kapitel 18 och enligt Ribi Yehoshuas – Messias – undervisning. [not 2]

Det som står i den judiska Bibeln och det som första århundradets Ribi [Ribi var hans titel] Yehoshua –Messias- från Nasaret undervisade strider således mot den kristna frälsningssynen i ”evangelierna”.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” vilket möjliggör en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1.http://www.netzarim.co.il/Shared/HistJes.htm
2. Alla påstående bevisade på www.netzarim.co.il