måndag 2 juli 2007

Tacksamhet

Idag vill jag fokusera mig på tacksamhet. Tacksamhet över att få finnas till och leva ett gott liv. Förvisso är jag jättetrött och känner mig seg i kroppen, men jag väljer att slå bort de tankarna och vara glad. Det är ett ständigt jobb som inte blir gjort av sig självt. Att vara lycklig handlar helt enkelt om vardagliga val. Det jag fokuserar på ökar och valet ligger alltid hos mig. Vi är skapade med ett fantastiskt sinne som skapar vår egen uppfattning av verkligheten. Jag tror inte heller på att vi i alla lägen bör lita på våra känslor. Känslorna kan bedra och skifta, men sann kärlek som finns i varje människans hjärta är vägen till ett lyckligt leverne. Ibland är det bästa sättet att må bra är att ta tjuren vid hornen och göra sånt man inte känner för, men som är gott för oss och vårt liv. En sådan utmaning i mitt liv är kosten. Jag önskar att jag åt hälsosammare och inte stoppade i mig saker som jag vet minskar min energikraft, ändå tycks det vara svårt att motstå frestelserna ofta. Kanske är tacksamheten den rätta vägen för mig att gå och förändra mina kostvanor. Om jag ber en kort bön varje gång jag ska äta mat, så kanske den påminnelsen hindrar mig från att stoppa i mig sånt jag egentligen inte vill äta.

Inga kommentarer: